Starlight City Dress

Bläddra ner för svenska…

Oh I have so much love for this pattern! It was the first one from Lil Luxe Collection I tried, and after I’d finished, I just wanted to buy all of their patterns. The pattern is available both for wovens and knit, but I have only tried sewing this in knit.

The back bodice is so beautiful with the twist, and it is really easy to construct. The instructions are easy to understand the dress sews up pretty quickly.

AND, it has pockets! Beautiful inseam pockets.

scd

As you can see the bodice is close fitting, but you should also know this is size 2T and my daugther was 3,5 years old at this time.

The fabric is cotton/lycra, from WCollection, a Swedish brand.

scd3

Ja, detta är alltså en “Starlight city dress”, en storfavorit här hemma. Den här sydde jag i somras, men jag kommer snart plocka fram mönstret igen för en ny version till min äldsta dotters 4-årsdag.

Mönstret kommer från Lil Luxe Collection och kan köpas som PDF antingen på deras webbsida eller på etsy. Det finns två versioner, den ena är för vävda tyger och den andra för trikå. Jag har endast provat mönstret för trikå.

Ang. storleken så följde jag måttanvisningarna baserat på min dotters bröstmått, och då sydde jag storleken 2T (T i storleken står för toddler vilket betyder typ småbarn och 2:an står för 2 år). Min dotter var dock vid den tiden 3,5 år. Så som ni ser sitter den ganska tajt på henne. Dock tycker jag inte den är för tajt, men jag föredrar ändå egentligen att sy kläder som är snäppet stora så att det finns lite växtmån.

Instruktionerna kommer också som en PDF-fil och är enkla att följa. I alla mönster från Lil Luxe Collection tycker jag att intruktionerna är tydligt beskrivna. 

Får man sälja plagg man sytt av Lil Luxe mönster? Jessica som driver företaget skriver att om man sytt plagget personligen, i sitt hem, har man rätt att sälja i en liten skala. För att vara mer exakt innebär det max 5 plagg åt gången, man får alltså ej sälja massproducerade plagg. Säljer man via en webbshop eller butik ska man skriva att Lil Luxe Collection står för designen. Läs mer här.

Jag kan varmt rekommendera denna klänning! Och vet ni, den finns att köpa i vuxenstorlekar med. Just det mönstret sitter här hemma och väntar på att jag ska hitta ett tyg att sy i till mig själv 🙂

scd4.jpg

Leave a Reply

