Mixing patterns and making pajamas

Bläddra ner för svenska…

When I first laid eyes on this gorgeous cat fabric from NW design (which I think you can still find at Lovely Fabrics of Sweden), I immediately thought of my 18-months old who just looooves cats 🙂 I bought 1 meter of it and made this pajamas (and I think I have enough left to make summer PJ’s too, which will be a short sleeved top and shorts).

dsc_0322

So for the top I used the Easy Tee pattern from Hallonsmula design, in size 86 (although I sized down a bit by not adding seam allowance). And for the pants I used the Foldover Pants pattern from Brindille & Twig, but only for the leg pieces. The ankle cuffs and waist cuff is from the Baggy pants pattern from Hallonsmula design.

I can’t wait to make the Foldover pants the way they should be, with pockets and all. But for PJ’s this was better I think. The fit is perfect for my daugther, just the way I think PJ’s should be. And the fabric is just too cute!

p1

Och så på svenska 😉 Ja det var alltså det här söta katt-tyget jag föll för och sen försökte jag komma på nåt att sy av det. Tycker det passar ypperligt som pyjamas. Jag köpte 1 meter och fick en del över så jag tror det kommer räcka till en sommarpyjamas till tjejen med. Tyget är designat av NW design och har sålts hos Lovely Fabrics of Sweden, i skrivande stund finns de kvar i webbshoppen.

För överdelen använde jag mönstret Easy tee från Hallonsmula design, glöm inte att köpa tillägget för långa ärmar, ifall ni vill sy det. Jag sydde i stl 86 utan sömnsmån, och min dotter har i vanliga fall stl 80, så storleksmässigt stämmer det bra! Jag ville gärna ha en rymlig tröja, eftersom det är en pyjamas.

p4

Och till byxorna blandade jag mönsterdelar från två mönster. Midjemudden och benmuddarna är från Baggy pants mönstret, som också är från Hallonsmula. Och själva byxbenen är från ett nytt mönster från Brindille & Twig, som heter Foldover pants. Jag blev så glad när jag hittade det för jag har tröttnat lite på att sy baggybyxor.Inte så konstigt med tanke på hur många det hunnit bli det senaste året 🙂

I det mönstret (Foldover pants alltså) ingår 2 variationer, shorts och långbyxor. De sys upp jättefint med fickor och snöre i midjan. Jag är så sugen på att sy upp dom ordentligt. Hoppas få tid till det snart, då kommer såklart en recension av det mönstret med.

Leave a Reply

